Pierwszy samolot aeroklubu

Autor: BK 16.10.2015 Nr: 41/2015 2
AZJ może poszczycić się najnowocześniejszym samolotem szkoleniowym wśród aeroklubów w Polsce.
AZJ może poszczycić się najnowocześniejszym samolotem szkoleniowym wśród aeroklubów w Polsce.

Sobota, 10 października br. był ważnym dniem dla Aeroklubu Ziemi Jarosławskiej. Wtedy odbyło się oficjalne przyjęcie pierwszego w historii aeroklubu samolotu. Nowy nabytek pozwoli rozszerzyć ofertę szkoleniową AZJ.

SportStar RTC to nowoczesna maszyna produkowana przez czeską firmę Evector. Jest to dolnopłat o metalowej konstrukcji wyposażony w silnik o mocy ok. 100 KM. Dzięki niewielkiej wadze, która maksymalnie wynosić może 600 kg charakteryzuje go bardzo dobra ekonomika. Samolot spala jedynie 15 l paliwa (którym jest zwykła benzyna) na 1 godzinę lotu, a jego prędkość przelotowa może wynosić nawet 200 km/h. Maszyna posiada niezbędne certyfikaty, które pozwolą aeroklubowi na prowadzenie szkoleń dla przyszłych pilotów.

   Wyjątkowość nabytku aeroklubu, dla którego jest to pierwszy w jego historii samolot, podkreśla dodatkowo fakt, że maszynę zakupili wprost od producenta. AZJ jest jednym z trzech polskich aeroklubów, który może poszczycić się fabrycznie nowym samolotem, a także jedynym w kraju, posiadającym tak bogato wyposażony model.

– Samolot spełnia nasze wymagania i założenia, jakie stawialiśmy przed zakupem. Będzie nam służył do szkolenia nowych adeptów sztuki lotniczej – podkreśla Damian Ćwiękała, prezes aeroklubu i instruktor pilot. Prezes podkreśla, że samolot wyposażony jest w „glass cocpit”, czyli dwa cyfrowe wyświetlacze, które zastąpiły tradycyjne wskaźniki. Takie rozwiązanie stosowane jest obecnie w samolotach liniowych, dzięki czemu piloci szkolący się od podstaw na maszynie AZJ, a chcący dalej rozwijać swoje umiejętności, będą od początku przyzwyczajeni do nowoczesnej technologii.

   Maszyna posiada również nowoczesny system spadochronowy. W razie awarii pociągnięcie jednej dźwigni powoduje otwarcie spadochronu, który umożliwia łagodne opadnięcie na ziemię całej maszyny. Samolot na wyposażeniu ma również hak przeznaczony do holowania szybowców, co dodatkowo rozszerza możliwości jego wykorzystania.

   Zakup, kosztującego ok. 540 tys. zł samolotu, możliwy był m.in. dzięki 50% dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej (PROW). Pozostała część spłacona zostanie w formie leasingu.

   Choć odebranie i pierwsze loty samolotu odbyły się już wcześniej, jego oficjalny „chrzest” nastąpił w sobotę, 10 października na lotnisku Aeroklubu Ziemi Jarosławskiej w Laszkach.

Poświęcenia samolotu dokonał i pierwszym pasażerem został ks. wikariusz miejscowej parafii Łukasz Mendyk, który po wylądowaniu przyznał, że pierwszy raz miał okazję oglądać parafię z góry. W uroczystościach uczestniczyli również strażacy z OSP w Laszkach, którzy wykonali tradycyjny salut wodny. Nie zabrakło także gości z sąsiednich aeroklubów, którzy przylecieli własnymi maszynami m.in. z Rzeszowa, Mielca, Krosna czy Jasła.

   Warto dodać, że Aeroklub Ziemi Jarosławskiej powstał w 2007 r. działa jako stowarzyszenie i dzięki pracy wolontariuszy prężnie się rozwija. Na terenie lotniska w Laszkach powstała w tym czasie infrastruktura niezbędna do prowadzenia szkoleń, a także drewniana altana o powierzchni 80 m2 oraz hangar o powierzchni 800 m2 w którym przechowywane są maszyny aeroklubu. Wśród nich do tej pory znajdowały się jedynie szybowce.

Komentarze
Popularne