UOKiK zajmie się „Zwodniczą telekomunikacją”

Autor: bk 03.03.2017 Nr: 9/2017
Wątpliwości związane z działaniem operatora opisywaliśmy w artykule „Zwodnicza Telekomunikacja”, który ukazał się w Gazecie Jarosławskiej w sierpniu 2016 (GJ nr 31/2016).
Wątpliwości związane z działaniem operatora opisywaliśmy w artykule „Zwodnicza Telekomunikacja”, który ukazał się w Gazecie Jarosławskiej w sierpniu 2016 (GJ nr 31/2016).

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi czy jedna ze spółek świadczących usługi telekomunikacyjne nie stosuje praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Operator aktywny był m.in. na terenie powiatu jarosławskiego. W 2016 r. opisywaliśmy historię pani Janiny z Radawy, która dała się podejść nieuczciwemu przedstawicielowi spółki.

– Zadzwoniła do mnie kobieta. Przedstawiła się, że jest z telekomunikacji i że niedługo przyjdzie do mnie ktoś od nich wymienić telefon – relacjonowała w ubiegłym roku pani Janina Szymuś z Radawy. Kobieta przyznawała, że dała się nabrać i podpisała umowę z firmą, która co prawda w nazwie miała słowo „telekomunikacja”, jednak nie miała nic wspólnego z jej dotychczasowym operatorem (GJ nr 31/2016 – „Zwodnicza Telekomunikacja”).

   Jak informuje Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, urząd rozpoczął postępowanie w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przeciwko spółce, której przedstawiciel odwiedził m.in. panią Janinę.

– Na operatora spływa wiele skarg od klientów, jak i sygnałów od rzeczników konsumentów z całej Polski. Wiemy o niemal 450 osobach pokrzywdzonych – przyznaje M. Niechciał.

– Sprawdzamy wzorce umów i przyglądamy się sposobowi działania tego operatora. Praktyki spółki mogą być sprzeczne z prawem, a przede wszystkim mogą realnie szkodzić konsumentom. W większości sprzedawcy kierowali ofertę do osób starszych, którzy podpisywali niekorzystne dla siebie umowy – dodaje.

   Teraz UOKiK sprawdzi czy niezgodne z prawem działania jak: podszywanie się pod innego operatora, brak informacji o faktycznej wysokości opłat abonamentowych, utrudnianie odstąpienia od umowy, niedoręczanie wszystkich dokumentów po podpisaniu umowy oraz nieuprawnionym żądaniu opłat za niezmówione usługi dodatkowe są stosowane w praktyce.

   Jak czytamy w informacji UOKiK „konsultanci telefoniczni dzwonili najczęściej do osób starszych, właścicieli numerów stacjonarnych wywierając na nich błędne wrażenie o tym, że rozmawia z nimi ich dotychczasowy operator. Konsumenci skarżyli się również, że atrakcyjna cena obowiązywała jedynie przez dwa okresy rozliczeniowe.

   Poszkodowani, zgłaszający się do Urzędu wskazywali, że nie zostali także poinformowani o prawie do odstąpienia od umowy (co jest prawnym obowiązkiem przedsiębiorcy sprzedającego poza lokalem lub na odległość, a więc przez telefon czy w domu konsumenta), często nie otrzymali również pełnej dokumentacji dotyczącej umowy lub otrzymywali żądanie zapłaty za usługi dodatkowe, których nie zamawiali.

   W przypadku potwierdzenia zarzutów Prezes UOKIK może nakazać zmianę praktyki i usunięcie jej skutków oraz nałożyć karę pieniężną na nieuczciwą spółkę. Kara finansowa wynieść może do 10% obrotu osiągniętego w poprzednim roku.

 

UOKiK apeluje o ostrożność:

„Konsumencie, nie podpisuj umowy, której nie rozumiesz, poradź się kogoś bliskiego, albo zadzwoń na Infolinię Konsumencką (22) 290 89 16 lub 801 440 220. Jeśli zawarłeś umowę na odległość, a więc podpisałeś ją np. u siebie w domu, masz 14 dni na zrezygnowanie. Wraz z umową sprzedawca/kurier musi wręczyć formularz odstąpienia od umowy”.

   Przypominamy rówież o 14 dniowym terminie na odstąpienie od umowy

W podobnych sytuacjach (w przypadku podpisania umowy poza siedzibą firmy lub na odległość) każdy konsument ma prawo do zerwania umowy bez podania przyczyn. Należy jednak pamiętać, że możemy to zrobić w terminie do 14 dni od daty podpisania dokumentu.

   Jakakolwiek dłuższa zwłoka oznacza, że musimy się już podporządkować zapisom umowy i jeśli ją zerwiemy narazimy się na zapisane w niej konsekwencje.

   Osoby, które chcą wycofać się z podpisanej mowy, a nie wiedzą jak tego dokonać, mogą szukać pomocy m.in. u Powiatowego Rzecznika Konsumentów, który urzęduje w budynku Starostwa Powiatowego w Jarosławiu (ul. Jana Pawła II 17).

Komentarze
Popularne
Komentowane
Najnowsze na Forum