Z myślą o turystach

Autor: md 12.05.2017 Nr: 19/2017
Podziemne Przejście Turystyczne w Jarosławiu w ubiegłym roku odwiedziło 10 tys. osób. Na zdjęciu zwiedzanie Podziemnego Przejścia Turystycznego w Jarosławiu w ramach ubiegłorocznej Nocy Zwiedzania Rynku.
Podziemne Przejście Turystyczne w Jarosławiu w ubiegłym roku odwiedziło 10 tys. osób. Na zdjęciu zwiedzanie Podziemnego Przejścia Turystycznego w Jarosławiu w ramach ubiegłorocznej Nocy Zwiedzania Rynku.

„Majówka” na stałe wpisała się do kalendarza niemal każdego miasta jako rozpoczęcie sezonu turystycznego. Nie inaczej było w Jarosławiu. W weekend majowy nasze miasto odwiedzili pierwsi turyści indywidualni oraz grupy zorganizowane.

Miasto przygotowało kilka nowości na nowy sezon

Tomasz Wywrót – dyrektor Centrum Kultury i Promocji w Jarosławiu zapowiada, że z myślą o turystach odwiedzających w tym roku nasze miasto, zostały przygotowane nowe atrakcje: zwiedzanie Podziemnego Przejścia Turystycznego w towarzystwie dawnej właścicielki Jarosławia Anny Ostrogskiej i kupca Wilhelma Orsettiego; zwiedzanie miasta z przewodnikiem po szlaku wielokulturowym i szlaku kultury wschodniej oraz niedzielne spacery po mieście z przewodnikiem, które podobnie jak w ubiegłym roku będą podzielone na cztery, lecz zupełnie nowe, bloki tematyczne – „Szlak dziedzictwa pokoszarowego”, „Śladami słynnych jarosławian: Samuel Spiegel”, „Szlak wielkich fundacji od Jezuitów do Benedyktynek” i „Złoty Wiek Jarosławia – czasy świetności”. Dwa ostatnie, podobnie jak w przypadku zwiedzania Podziemnego Przejścia Turystycznego, uświetni obecność Anny Ostrogskiej i Wilhelma Orsettiego.

   Przygotowano także ofertę umożliwiającą łączone zwiedzanie Podziemnego Przejścia Turystycznego oraz Podziemnej Trasy Turystycznej im. Feliksa Zalewskiego, a także łączone zwiedzanie Podziemnego Przejścia Turystycznego i Muzeum Kamienica Orsettich.

 

Ankiety dla turystów

Trudno oszacować, ile turystów odwiedza w ciągu roku nasze miasto. Na podstawie ilości biletów sprzedanych do Podziemnego Przejścia Turystycznego wynika, że to miejsce zwiedziło już 10 tys. osób i to właśnie Podziemne Przejście Turystyczne – najnowocześniejsza atrakcja turystyczna na Podkarpaciu – cieszyło się w ubiegłym roku zdecydowanie największym zainteresowaniem osób odwiedzających nasze miasto, a także mieszkańców Jarosławia.

   Dla osób korzystających z Punktu Informacji Turystyczno-Kulturalnej przygotowane są specjalne ankiety.

Na ich podstawie dowiadujemy się m.in. jaki jest cel przyjazdu, w jaki sposób turyści dotarli do Jarosławia, jak długo mają zamiar pozostać w mieście oraz jak oceniają usługi świadczące przez Punkt Informacji Turystyczno-Kulturalnej – wyjaśnia Dyrektor CKiP dodając jednocześnie, że dzięki odpowiedziom na te i inne pytania, pracownicy CKiP mogą poznać preferencje turystów i wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom.

 

Szukają sposobów, jak zwrócić uwagę turystów

Coraz więcej włodarzy polskich miast dostrzega szansę, jaką jest marketing miejsca. Odpowiednio opracowana strategia, uwzględniająca największe atuty, którą wspiera atrakcyjne logo i niebanalne hasło reklamowe, może wypromować miasto.

   Także jarosławscy urzędnicy mają świadomość, że promocja może spowodować, że nasze miasto stanie się rozpoznawalne, co pomoże przyciągnąć turystów. Stąd zespół ludzi pracuje już nad strategią rozwoju turystyki.

Takie działania są bardzo potrzebne, dlatego intensywnie pracujemy nad określeniem kierunków rozwoju miasta, w tym również mamy na uwadze stworzenie odpowiedniego systemu identyfikacji miasta – logotypu, czy hasła promującego Jarosław – zapewnia burmistrz Jarosławia Waldemar Paluch. Nadmienia on jednocześnie, że walory turystyczne naszego miasta będzie doskonale promował projekt „Mistyka Karpackich Miast”, polegający na stworzeniu produktu turystycznego Karpackich Miast w oparciu o dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe miasta Jarosławia i Świdnika.

Będzie on realizowany w tym roku w partnerstwie ze słowackim Świdnikiem – informuje Włodarz Jarosławia. – W ramach projektu zostaną opracowane strony internetowe obu miast w trzech językach: polskim, słowackim i angielskim. Będą one zawierały nowoczesne rozwiązania, w tym elementy graficzne, wysokiej jakości treści oraz filmy i zdjęcia. W aplikacji mobilnej będzie dostępny audio przewodnik i moduły gry miejskiej, a także interaktywna mapa – wymienia nasz rozmówca. Burmistrz W. Paluch podkreśla, że w ten oto sposób nie tylko zostaną wypromowane miejsca warte odwiedzenia, ale także aktualności z obu miast partnerskich, ich charakterystyka, informacje o szlakach miejskich czy polecane obiekty noclegowe i gastronomiczne. Całość będzie zintegrowana z popularnymi serwisami społecznościami i aplikacjami mobilnymi.

 

Witacze nie przywitają przyjezdnych

Jarosław miał zyskać nowy element reprezentacyjny i promocyjny, dzięki któremu przyjezdni bez problemu mieli zidentyfikować miejsce, w którym się znaleźni, bądź do którego chcą się dostać. Pierwsze kroki mające na celu zaprojektowanie tablic informacyjnych o zabytkach miasta, burmistrz W. Paluch podjął jeszcze w styczniu 2015 roku.

   Projekty graficzne tzw. witaczy zostały opracowane przez studentów jarosławskiej uczelni i oficjalnie przekazane Burmistrzowi miasta Jarosławia 5 maja 2016 roku.

   Efektem pracy studentów są trzy wersje witaczy wjazdowych z panoramą i herbem Jarosławia. Jeden z projektów proponuje wersję podświetlaną. Studenci zaprojektowali także ikony najważniejszych zabytków miasta.

   Niestety okazuje się, że na razie witacze nie pojawią się na terenie Jarosławia.

Witacze są potrzebne w naszym mieście, dlatego zaplanowaliśmy je w każdym projekcie turystycznym składanym przez Gminę Miejską Jarosław w ramach naborów związanych z pozyskaniem środków zewnętrznych. Liczyliśmy na pozyskanie dofinansowania naszych działań, dlatego nie zaplanowaliśmy środków na witacze w budżecie miasta – odpowiada Burmistrz miasta Jarosławia uzasadniając, dlaczego witacze nie witają wjeżdżających do naszego miasta.

Komentarze
Popularne
Najnowsze na Forum