Czy PKP Cargo kupi fabrykę wagonów?

Autor: 02.02.2018 Nr: 5/2018
Czy PKP Cargo kupi fabrykę wagonów?

Po miesiącach zabiegów tempa nabierają działania zmierzające do przejęcia przez PKP fabryki wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej. PKP Cargo i Agencja Rozwoju Przemysłu zleciły audyt upadłej fabryki wagonów. W ciągu dwóch najbliższych miesięcy będzie wiadomo, czy zostanie złożona oferta kupna zakładu. Spółka PKP Cargo była zainteresowana odbudową zakładu już od dłuższego czasu.

Fabryka Wagonów „Gniewczyna” S.A. w Gniewczynie Łańcuckiej przed laty należała do czołowych polskich firm branży kolejowej. Zajmująca się produkcją i modernizacją taboru towarowego fabryka, naprawą wagonów i produkcją konstrukcji stalowych, była jednym z największych pracodawców w powiecie przeworskim – dawniej zatrudniała ponad tysiąc pracowników. W 2001 r. została sprzedana przez Narodowy Fundusz Inwestycyjny słowackiemu podmiotowi. W październiku 2014 r. spółka została postawiona w stan upadłości likwidacyjnej z powodu skomplikowanej sytuacji własnościowej, organizacyjnej i finansowej.

PKP Cargo i Agencja Rozwoju Przemysłu zlecili audyt stanu obecnego zakładu. Ten dokument jest właśnie kończony. Trwają też konsultacje ze stroną słowacką, co do możliwości złożenia oferty odkupienia zakładu, a przede wszystkim, na jakich warunkach. Finalnych decyzji spodziewam się w lutym lub marcu – powiedział w piątek, 26 stycznia na konferencji prasowej w Rzeszowie poseł do Parlamentu Europejskiego Tomasz Poręba (PiS), który od początku angażował się w ratowanie zakładu. – Po przeprowadzeniu audytu, aktualnie trwają intensywne prace, mające na celu wyjaśnienie powiązań własnościowych, umożliwiające ewentualne złożenie oferty i otwarcie negocjacji handlowych.

   Zauważył również, że działalność Fabryki w Gniewczynie i oferowane przez nią produkty, jeszcze kilka lat temu oznaczały sprawdzoną i potwierdzoną certyfikatami i referencjami jakość na rynku europejskim.

W samej fabryce, a widziałem to osobiście, wciąż stoją gotowe do pracy maszyny i urządzenia, a według powszechnej opinii ekspertów realne jest szybkie wznowienie produkcji. Chciałbym, aby stało się to jak najszybciej – powiedział T. Poręba.

   Zdaniem europosła w obecnej perspektywie finansowej UE, zakład w Gniewczynie mógłby liczyć na wiele zamówień, stąd też, z biegiem czasu wiele osób znalazłoby tam pracę.

Komentarze
Popularne