Jarosław będzie centrum komunikacyjnym Europy Środkowo-Wschodniej?

Autor: Erka 29.06.2018 Nr: 26/2018
Starosta jarosławski Tadeusz Chrzan (po lewej) dziękował ministrowi infrastruktury Andrzejowi Adamczykowi i Ewie Leniart, wojewodzie podkarpackiemu za dotychczasową pomoc i prosił o dalszą
Starosta jarosławski Tadeusz Chrzan (po lewej) dziękował ministrowi infrastruktury Andrzejowi Adamczykowi i Ewie Leniart, wojewodzie podkarpackiemu za dotychczasową pomoc i prosił o dalszą

Jarosław może być centrum komunikacji Europy Środkowo-Wschodniej, a nie leżeć na obrzeżach. To charakterystyczne miejsce. Blisko największego przejścia granicznego z Ukrainą. Blisko skrzyżowania powstającego korytarza biegnącego z południa na północ z autostradą A4, która teraz kończy się w pobliżu Jarosławia, ale mamy już zapewnienie, że pobiegnie dalej, do Lwowa - mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury na sobotnim spotkaniu w jarosławskiej uczelni.

Minister zapewniał, że w niedługim czasie możemy oczekiwać przedłużenia autostrady A4 do Lwowa, likwidacji kolejek na przejściu w Korczowej, szybkich połączeń kolejowych z centrum kraju, funduszy na modernizację dróg gminnych i powiatowych oraz stworzenia możliwości, by Jarosław stał się znaczącym miejscem w tej części Europy.

 

Jarosław stał się znany

Szefa resortu infrastruktury przywitał starosta jarosławski Tadeusz Chrzan dziękując mu za znaczące wsparcie dla wielu inwestycji prowadzonych w regionie.

   Minister A. Adamczyk zaznaczył, że w Jarosławiu jest pierwszy raz, ale wiele o nim słyszał i zna problemy tego regionu m.in. dzięki samorządowcom i parlamentarzystom, którzy wielokrotnie upominali się o nie. Wspomniał o budowie drugiego mostu na Sanie, która stała się głośna dzięki, czasem nawet, uporczywym staraniom starosty jarosławskiego T. Chrzana wspieranego przez posłankę Annę Schmidt-Rodziewicz i innych parlamentarzystów. - Most w Jarosławiu to temat słynny. Miał nawet swoją sekwencję w Sejmie podczas debaty budżetowej- zauważył A. Adamczyk. Budowa mostu to już sprawa przesądzona, ale na tym nie koniec. - Ważna jest dostępność komunikacyjna dla wszystkich tak konieczna dla normalnego działania gospodarki - zapewniał minister. 

 

A4 do Lwowa

Minister zapewniał, że w ciągu najbliższych lat powiat jarosławski dostanie szansę na stanie się węzłem komunikacyjnym między głównymi korytarzami tej części Europy. Pierwszy element tych działań to budowa drogi Via Carpatia łączącej po polskie stronie przejście graniczne w Barwinku z granicą litewską, Bałtyk z morzami południowymi. Droga ma powstać do 2025 r. Z A4 przetnie się niedaleko Jarosławia. - Mamy już potwierdzenie ze strony władz ukraińskich o przedłużeniu A4 do Lwowa. To 80 kilometrowy odcinek znacznie poprawiający komunikację ze wschodem Europy. Budowa ma ruszyć w przyszłym roku - mówił A. Adamczyk.

   To efekt umowy transgranicznej między Polską a Ukrainą. Projekt ukraiński przewiduje nie tylko jej przedłużenie do Lwowa, ale też budowę drogi szybkiego ruchu łączącej Lwów z Odessą z odgałęzieniem do Kijowa. - To  skomunikuje Odessę z portami Trójmiasta - zapewniał minister. Droga ma być gotowa na przełomie 2014/2025 r.

 

Usprawnienie odpraw i szybkie pociągi

Minister przyznał, że możliwości przejścia granicznego w Korczowej nie są w pełni wykorzystywane, a tworzące się kolejki szczególnie w ruchu towarowym są uciążliwe również dla mieszkańców. - Minister transportu Ukrainy Wołodymyr Omelian zapowiedział, że w ciągu najbliższych tygodni zajmą się rozdzieleniem odpraw towarowych od osobowych na przejściu Korczowa - Krakowiec - stwierdził A. Adamczyk. Mówił też o modernizacji linii kolejowych, która doprowadzi do uzyskania prędkości pociągów około 160 km/h, to pozwoli już w miarę dobrym czasie dojechać do stolicy. Razem z Ewą Leniart, wojewodą podkarpackim zwracali uwagę na uruchomione niedawno połączenie kolejowe z Przemyśla do Kijowa. Dziś bilety na przejazd liczącym 550 miejsc pociągiem trzeba kupować z wyprzedzeniem.

 

Drogi gminne

Minister mówił też o pomocy skierowanej do samorzadów przy inwestycjach drogowych. że inwestycje drogowe prowadzone przez samorządy muszą być wspierane. Zapewnił, że jesienią ruszy Fundusz Dróg Samorządowych. W każdym roku będzie w nim 5 miliardów zł, które zostaną przeznaczone na modernizacje dróg gminnych, miejskich i powiatowych. Wsparcie ma wynosić nawet do 80 procent wszystkich wydatków i będzie zależało od dochodów samorządu.  

 

Minister dziękował samorządowcom

- Trzeba chcieć. Podejmować ryzyko i realizować. Wielu zadań nie udałoby się zrealizować bez sprawnych samorządowców mówił minister. - Starosta T. Chrzan ujął mnie swoją odpowiedzialnością. Gdy około 2,5 roku temu zaproponowaliśmy mu funkcję Głównego Geodety Kraju niewiele się zastanawiał. Odmówił, a swoją rezygnację argumentował zobowiązaniami wobec wyborców i zadaniami do wykonania tu na miejscu. Z takimi ludźmi można zrobić wiele - wspominał A. Adamczyk. - Znam większość z was. Niestety do tej pory nie miałem okazji poznać burmistrza Jarosławia. Widocznie nie widział potrzeby, by zabiegać o spotkanie. Jest dzisiaj z nami Bogdan Wołoszyn, kandydat na burmistrza w nadchodzących wyborach. Jeśli uda mu się wygrać deklaruję pełną współpracę - zapewniał szef resortu infrastruktury.

 

W spotkaniu zorganizowanym w ramach cyklu "Polska jest jedna" wzięli udział przedstawiciele lokalnych samorządów, a o problemach i planach związanych z ziemią jarosławską oprócz ministra mówił starosta jarosławski T. Chrzan, posłanka A. Schmidt - Rodziewicz  oraz E. Leniart, wojewoda podkarpacki. Uczestniczył w nim poseł Bogdan Rzońca, przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury oraz Bogdan Wołoszyn już jako kandydat na burmistrza Jarosławia.

Komentarze
Popularne
Najnowsze na Forum