Przełom w sprawie fabryki

Autor: dp 27.09.2019 Nr: 39/2019

Tydzień temu informowaliśmy o planach utworzenia nowej spółki, która miałaby zająć się produkcją i naprawą wagonów. W poniedziałek, 16 września, PKP Cargo i Forespo Poland podpisały list intencyjny w sprawie przejęcia zakładu od obecnego właściciela i przywrócenia w nim produkcji.

O sytuacji poinformował europoseł Tomasz Poręba, który od wielu lat monitorował sprawę Fabryki i zabiegał o przywrócenie jej dawnej świetności.

Cieszę się, że wieloletnia walka o fabrykę w Gniewczynie dziś kończy się decyzją o przejęciu zakładu i że trafia on w polskie ręce. Dzisiejszy dzień to przełomowe wydarzenie w kontekście przywrócenia produkcji wagonów w Gniewczynie. Coś, co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwe, właśnie staje się faktem - powiedział T. Poręba.

Przypomnijmy, że Forespo Poland to podmiot zależny spółki Forespo ze Słowacji, który jest właścicielem majątku po dawnej Fabryce Wagonów „Gniewczyna”. W ostatnim czasie nie była tu prowadzona produkcja taboru, ale Forespo miała w swoim posiadaniu nieruchomość o powierzchni ok. 35 ha z halami produkcyjnymi, magazynami i obiektami biurowymi (5 ha) oraz bocznicą kolejową z 7,5 km torów. Słowacy wyrazili wolę sprzedaży części nieruchomości, o czym m.in. stanowi list intencyjny podpisany z PKP CARGO. W liście jest także mowa o wydzierżawieniu innej części nieruchomości oraz składników majątku, w tym maszyn. Dzierżawa ma trwać 10 lat, potem miałoby nastąpić odkupienie tego majątku. PKP CARGO zadeklarowało, że wyremontuje i przystosuje zakład do wznowienia produkcji. To zadanie będzie wykonywane we współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu i Fabryką Wagonów Świdnica, która jest częścią amerykańskiego koncernu Greenbrier Group. Te trzy podmioty podpisały kilka miesięcy temu list intencyjny dotyczący wspólnej produkcji wagonów towarowych na Podkarpaciu. Zależy im na jak najszybszym uruchomieniu produkcji wagonów, m.in. dlatego, że do 2036 r. PKP CARGO musi zakończyć proces wymiany i modernizacji taboru, aby spełniał on unijne wymogi dotyczące hałasu.

Komentarze
Popularne
Komentowane