Sport w czasie zarazy… czyli co robić, by coś robić

Autor: ts 27.03.2020 Nr: 13/2020
Sport w czasie zarazy… czyli co robić, by coś robić

Rozmowa z Katarzyną Moszkowicz, instruktorką w siłowni klubu Total Active w Jarosławiu, trenerem personalnym,  piłkarką ręczną SPR JKS Jarosław.


Siłownie zamknięte, wszelkie zajęcia sportowe odwołane. Wszyscy, którzy kochają sport – i ci uprawiający różne dyscypliny zawodowo, jak również ci, którzy robią to amatorsko, ale także wszyscy, którzy dbają o swoją kondycję fizyczną i lubią aktywne spędzać wolny czas musieli włączyć przymusową pauzę. Jaki to może mieć wpływ na ich, na nasz organizm?

Nagły brak aktywności fizycznej może mieć dość duży wpływ na nasz organizm. Tak naprawdę ogromne znaczenie będzie miało jak długo potrwa ta przerwa. Pierwsze co przychodzi mi na myśl w obecnej sytuacji to spadek odporności. Kolejne, które wymieniłabym to spadek siły, masy mięśniowej, zwolnienie metabolizmu, a co za tym idzie zwiększenie poziomu tkanki tłuszczowej. Zmniejsza się objętość krwi, zwiększa się tętno, odczuwamy mniejszą tolerancję na wysiłek. Nasz organizm zaczyna się buntować ponieważ zabieramy mu coś do czego był przyzwyczajony. 

Czy można zminimalizować problem nagłego zatrzymania aktywności fizycznej. Wiadomo, że w czasie epidemii i obowiązującej kwarantanny, trudno o jej kontynuowanie.

Tak naprawdę w trakcie trwania epidemii nikt z nas nie musi rezygnować z aktywności, a nawet nie powinien tego robić. Dla zdrowia fizycznego jak i psychicznego. Jeżeli ktoś ma możliwość wybrać się na jogging lub spacer do lasu śmiało. W domu też można zrobić dobry trening wykorzystując to co mamy pod ręką . Najważniejsze, aby szukać aktywnych form ruchu.

Co mają ze sobą zrobić osoby, które na co dzień po prostu lubią np. chodzić na siłownię, czy do klubów fitness? Niektórzy, podchodzą do tego bardzo poważnie, dla wielu z nich to swego rodzaju styl życia.

Wiem że nie jest to łatwe, ale można równie dobrze wykorzystać ten czas, który zwykle poświęcaliśmy na siłownie czy zajęcia fitness. Do podtrzymania formy poleciłabym każdemu trening z elementami kalisteniki – czyli wykorzystanie obciążenia własnego ciała do ćwiczeń. Ja postanowiłam skupić się teraz na elementach bardziej zdrowotnych jak mobilizacja czy streching. Dla przykładu na profilu facebookowym Total Active prezentujemy bardzo dużo filmików z przykładowymi ćwiczeniami do wykonaniu w domu. Wrzucamy propozycje zarówno dla osób początkujących jak i zaawansowanych, kobiet i mężczyzn.

Teoretycznie, każdy z nas w domowym zaciszu może poćwiczyć, ale nie wszyscy posiadają do tego odpowiednie przyrządy.

Do wykonania treningu w domu wcale nie potrzebujemy dodatkowych sprzętów.  Wystarczy zorganizować sobie trochę wolnej przestrzeni, tak żeby mieć swobodę wykonywania ruchów. Chcąc urozmaicić trening można użyć dodatkowego obciążenia w formie butelek z wodą, paczek z ryżem czy makaronem. Jeżeli ktoś nie ma pomysłu na trening można skorzystać z gotowych zestawów ćwiczeń o których już mówiłam.

 

A co z dietą? Siedząc w domu, kusi nas jedzenie.

Nie ukrywam że kwestie jedzenia będą bardzo ważne w tym czasie. Kiedy przestajemy trenować nasz metabolizm zwalnia, co niestety będzie sprzyjało odkładaniu się dodatkowych kilogramów. Przede wszystkim powinniśmy przywiązywać uwagę do tego co jemy i w jakich ilościach. Jeżeli zrezygnowaliśmy całkowicie z aktywności fizycznej nasz organizm nie potrzebuje już takiej ilości kalorii i powinniśmy je delikatnie obciąć. Nie wskazane są jednak teraz restrykcyjne diety redukcyjne ponieważ będą osłabiały naszą odporność. Królować powinny owoce i warzywa, nieprzetworzone pełnowartościowe posiłki. Róbmy zakupy mądrze, tak żeby nie marnować i nie wyrzucać jedzenia. Nie róbmy zbyt dużych zapasów tak żeby unikać podjadania.

Przerwa w treningach jest chyba wielkim problemem dla sportowców zrzeszonych w klubach, biorących udział w rozgrywkach ligowych. Czy to w ogóle możliwe, by po takim czasie nagle wrócić do ligowego grania? Czy zawodnicy są w stanie szybko „odbudować” odpowiednią formę?

Wiem że większość klubów sportowych przekazuje swoim zawodnikom zadania jakie mają wykonać podczas przerwy w rozgrywkach. Właśnie od trenerów teraz zależy w jakiej formie zawodnicy wrócą na parkiet, na boiska. Krótki odpoczynek może wyjść na dobre, to czas na regenerację i zebranie sił. Niestety nie wiemy jak długo potrwa kwarantanna, a dłuższe przerwy w treningach jak już wcześniej powiedziałam mają negatywny wpływ na nasz organizm. Na pewno dobrze mogą ten czas wykorzystać osoby zmagające się z różnymi kontuzjami

Podsumowując. Czy w obecnej sytuacji należy pamiętać o sporcie i aktywnym trybie życia?

Oczywiście. Zawsze należy o tym pamiętać. Tylko od nas zależy jak przetrwamy ten okres, a można go bardzo dobrze spożytkować. Trzymajmy się zdrowo.

 

Komentarze
Popularne
Komentowane