Beczkowozy strażackie

Autor: dp 24.04.2020 Nr: 17/2020
Beczkowozy strażackie

Beczkowozy służyły strażakom do dowożenia wody gaśniczej do miejsca pożaru, przy pomocy zaprzęgu konnego. Były dwóch typów: czterokołowe, które przeważnie posiadały resory i były pełno skrętne oraz dwukołowe bez resorów. W strażach pożarnych większe zastosowanie znalazły beczkowozy dwukołowe, ze względu na niską cenę. Musiały one być mocno zbudowane, a zarazem lekkie i niewywrotne, pomalowane farbą olejną.

 Zbiorniki beczkowozów były o kształcie okrągłym lub owalnym, wykonane z blachy żelaznej o grubości od 2 do 2,5 mm. Wnętrze zbiorników musiało być dwukrotnie pomalowane farbą miniową i pokryte lakierem wodoodpornym. Posiadały duży i szczelnie zamykany pokrywą otwór wlewowy (tzw. właz), oraz studzienkę czerpalną, zaopatrzona w korek, albo kurek spustowy. Ramy zazwyczaj były metalowe niż drewniane. Ponadto beczkowozy musiały być zaopatrzone w bezpłatne już na etapie zakupu dodatki: dzwonek, klucz do kół, czerpak albo wiadro, podwójny uchwyt dla pochodni.

Straże Pożarne chcąc zakupić beczkowóz musiały to zrobić tylko w firmach pożarniczych, które zgłosiły beczkowóz do badania typu i usunęły wszystkie braki, stwierdzone przez Komisję Związku Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej. Cena takiego beczkowozu wraz z wyposażeniem wynosiła od 320 do 360 zł.

Na ekspozycji muzealnej możemy zobaczyć dwa beczkowozy dwukołowe do zaprzęgu konnego, będące dawniej na wyposażeniu Ochotniczych Straży Pożarnych w Nowosielcach i Żuklinie (powiat przeworski), wyprodukowane zapewne w polskich fabrykach sprzętu strażackiego.

Wojciech Kruk

Dział Historii Pożarnictwa Muzeum w Przeworsku

 

Komentarze
Popularne
Komentowane